Allmänna villkor

Nedan villkor gäller för bruk av tjänster från Kookie (“Kookie”). Användning av Kookies tjänster förutsätter att du accepterar dessa villkor. Du accepterar villkoren vid skapande av konto och vid köp, samt vid användning av Kookies tjänster.

Om Kookie

Kookie är en marknadsföringskanal och annonsförmedlare av varor och tjänster. Kookies viktigaste funktion är att ge sina kunder möjlighet att köpa starkt rabatterade varor och tjänster från tredjepartsleverantörer som Kookie förhandlat med å kundens vägnar. Det framgår av villkoren till aktuell deal vem som är säljare av dealen och således ansvarig för leverans av tjänst eller produkt.

Om behandling av personuppgifter

Kookie behandlar personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vi behöver behandla personuppgifter för att kunna erbjuda våra tjänster, förbättra användarupplevelsen och för att utveckla våra tjänster. Vi behandlar även personuppgifter för andra ändamål som du kan läsa mer om i vår integritetspolicy.

Avregistrering

Det är enkelt att avregistrera sig från Kookie.se. Om du inte vill få fler erbjudanden via mail, skicka ett mail till info@kookie.se. Om du av någon anledning vill spärra ditt konto skickar du ett mail till info@kookie.se så tas dina uppgifter bort från vår databas.

Kookies användning av cookies

Vi på Kookie anser att användningen av cookies hjälper dig som kund eftersom det ger oss möjligheten att förbättra din användarupplevelse genom att förutse hur du använder vår webbsida utifrån dina preferenser. Läs vår Cookiepolicy här.

Priser

Samtliga priser är angivna i SEK inkl. moms om inte annat anges.

Köp

Köp kan endast ske via Kookies webbplats eller mobila webbplats. Vi accepterar inte köp per telefon, fax eller e-post. Kookie levererar endast varor inom Sverige.

Där Kookie inte är säljande företag av de tjänster och produkter som publiceras, fungerar vi som en annonsplattform för de leverantörer som presenteras på webbsidan. I varje “deal” anges vem som är säljare och därmed ansvarig för pris, leverans, fel och försening. Avtalet om köp av deal ingås med företaget som angivits i dealen, se “Dealen säljes av”. När säljande företag är etablerat utanför EU säkerställer vi på Kookie att våra kunder inte åläggs ytterligare avgifter än de som anges i dealens villkor. Skulle du som kund ändå åläggas sådana avgifter ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Vid fel i vara eller tjänst köpt via Kookie har du som kund enligt konsumentskyddslagstiftning rätt att reklamera. Vid en reklamation har du som kund alltid möjlighet att vända dig till Kookies kundtjänst för att få hjälp. Kookie säljer produkter inköpta av Kookie och för detta förhållande behandlar vi reklamationen själva. I förekommande fall förmedlar Kookie varor eller tjänster från andra företag, i dessa förhållande ber vi kunden vända sig till leverantören för att framställa reklamationsärenden. Oavsett vilket förhållande det gäller ber vi dig kontakta Kookies kundtjänst för att få mer hjälp.

Kookie reserverar sig för eventuella skriv- och bildfel i upplysningar om dealen, samt i e-post, villkor och prissättning. Reservation gäller även för eventuell slutförsäljning.
Betal- eller kreditkortet som används under köpprocessen måste tillhöra samma person som äger Kookie-kontot.
Villkoren kan variera för olika deals. I dealens villkor anges hur många deals du får köpa. Mer information om detta finner du i villkoren till varje enskild deal. Observera att antalet deals du får nyttja inte alltid överensstämmer med det antar du får köpa. Om inget annat anges i villkoren får du köpa max 5 deals att ge bort.

Klarna Checkout

Kookie använder Klarna Checkout som betaltjänst. Klarna Checkout är tryggt och enkelt och erbjuder dig som kund olika betalningsmetoder för ditt köp. Du kan välja mellan alternativen Faktura, Betala Direkt, Delbetalning eller Kortbetalning.

Klarna Checkout skiljer på köp och betalning, vilket innebär att du först efter bekräftat köp väljer betalningsmetod. Nedan följer en mer utförlig förklaring över de olika alternativ du kan välja mellan. För fullständiga villkor till Klarna Checkout, besök www.klarna.com/se/villkor.

Notera att Klarna kan komma att uppdatera sina villkor. Vid konflikt mellan dessa villkor avseende betalning och Klarnas villkor, ska Klarnas villkor äga företräde.

Vid frågor är du välkommen att ringa Klarna på telefonnummer 08-120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.

  • Faktura

Om du väljer att betala via faktura behöver du aldrig uppge dina kortuppgifter. Du ges även möjligheten att få din beställning innan du betalar och betalningstiden är alltid minst 14 dagar.

Du kan välja att övergå till delbetalning av ditt köp efter det att du fått din faktura, vilket innebär att du betalar i egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid en sådan lösning finner du i Klarnas villkor.

Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60,00 kr tillkommer 29,00 kr och har du handlat för 60,00 eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. En dröjsmålsränta om 24 % plus gällande referensränta tillkommer. Om betalning uteblir därefter kan fordran överlämnas för inkassohantering vilket innebär att ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning kan komma att göras om du väljer att betala via Klarna faktura, vilket i vissa fall innebär en detta att en kreditupplysning tas. Om en kreditupplysning görs får du en kopia på kreditupplysningen via post.

Vill du läsa mer om Klarna faktura och dess villkor, klicka här.

  • Betala Direkt

Med Betala Direkt kan du betala dina köp direkt via ditt bankkonto med hjälp av Mobilt BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter för att du ska kunna handla och betala ännu smidigare nästa gång. Pengarna dras inom 1-3 bankdagar efter att butiken skickat din beställning. Om Klarna inte kan dra pengarna från kontot skickas istället en faktura till mejladressen som du använde när du handlade.

Vid framtida köp kan Klarna av säkerhetsskäl be dig bekräfta din identitet via Mobilt BankID på nytt.

  • Delbetalning

Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad.

Väljer du att betala i egen takt betalar du valfri summa per månad, dock med ett lägsta belopp på 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr per månad. Du kan när som helst betala tillbaka det återstående beloppet. Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Väljer du fast delbetalning från Klarna kan du välja att dela upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du betalat klart.

Vill du läsa mer om de olika metoderna av delbetalning kan du klicka här för att komma till Klarnas villkor.

  • Kortbetalning

Väljer du att göra en direktbetalning, kan detta göras med hjälp av Visa eller Mastercard. För att använda denna betalningsmetod behöver du ange kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-kod. Ingen avgift tillkommer vid köp genom direktbetalning.

Du kan även välja att Klarna ska komma ihåg dina kortuppgifter, för att förenkla framtida köp.

  • Klarnas behandling av personuppgifter

Kookie och Klarna är personuppgiftsansvariga för vardera parts behandling av personuppgifter kopplat till den betalningsmetod du väljer vid ditt köp. För en detaljerad redogörelse över vad detta innebär, läs vår integritetspolicy och Klarnas dataskyddspolicy.

Administrationsavgift

För att bidra till att täcka kostnaderna för transaktioner, kuponginlösen och kundtjänsthantering har Let’s deal rätt att debitera en administrationsavgift vid köp av deal. Storleken på denna administrationsavgift varierar och baseras på en procentuell del av försäljningsbeloppet (före avgifter och skatter). Den exakta storleken på kundens serviceavgift anges tydligt innan gästen bekräftar ett köp. Kundens serviceavgift ligger i normalfallet på mellan 2-5%, men kan vara lägre eller högre beroende på den specifika dealen.

Ångerrätt

Vid köp på internet har du som huvudregel 14 dagars ångerrätt. Ångerrättsfristen börjar löpa från den dag du tog emot varan eller i det fall det rör sig om en tjänst, dagen då du genomförde köpet. Observera att andra regler kan gälla för specifika deals. Det är därför viktigt att du läser aktuell deals villkor noggrannt. Om varan består av flera delar börjar ångerfristen gälla den dag du fått den sista delen i besittning. Kund står själv för returkostnaderna. Varan ska returneras i säljbart skick i originalförpackning. Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar varan.

Återbetalning sker så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande om att du vill nyttja din ångerrätt, under förutsättning att vi har mottagit varan. Administrationsavgift återbetalas inte vid utnyttjande av ångerrätten.

Om du önskar ångra ditt köp, ber vi dig kontakta vår kundservice via mail eller chat.

Undantag då ångerrätten inte gäller

Då tjänsten är fullgjord, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts
– Vid köp av varor som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som har fått en tydlig personlig prägel,
– Vid köp av varor som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl när förseglingen är bruten, exempelvis underkläder, badkläder och hudvårdsprodukter.
– Vid köp av ljud- eller bildupptagning eller ett datorprogram när förseglingen har brutits av konsumenten,
– Vid köp av lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
– Vid köp av digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det inte finns någon ångerrätt, eller
– Vid köp av tjänster som det säljande företaget tillhandahåller på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, t ex kulturevenemang, idrottsevenemang, fritidsaktivitet, servering, catering, inkvartering, varutransport eller biluthyrning.

Icke avhämtade försändelser och missade bokningar

Om en försändelse inte hämtas ut hos ombud inom aviserad tid kommer Kookie debitera kund för returkostnaderna. Dessa kostnader inkluderar returfrakt, fraktavgift samt administrativ avgift för Kookies hantering av returen. Notera att ej uthämtade försändelser inte gäller som utnyttjande av ångerrätten. För att utnyttja ångerrätten behöver du som kund hämta ut den beställda varan och sedan returnera densamma.

I det fall du gjort en tidsbokning hos en av våra partners och uteblir från en sådan bokning, förbehåller sig Kookie och partner rätten att debitera dig som kund en avgift som motsvarar dealpriset. Kookie och partner förbehåller sig även rätten att debitera dig som kund en skälig avbokningsavgift i den mån du avbokar en tidsbokning inom 24 h för utsatt tid. Detta stycke gäller inte om vår partner angett andra villkor för avbokning eller missade bokningar.

Reklamation

Som kund har du rätt till reklamation enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Reklamation måste ske inom skälig tid från att du upptäckt felet. Vid godkänd reklamation mejlar Kookie eller säljande företag ut en returpacksedel till dig. Klicka här för att komma i kontakt med kundtjänst för att reklamera ett köp.

Missbruk

Vid missbruk av tjänsten reserverar Kookie sig rätten att stänga av användaren. Om så sker förfaller alla eventuella tillgodohavanden användaren har i form av rabattkoder. Användaren är skyldig att ersätta Kookie för eventuella kostnader som har uppkommit i samband med missbruket.

Leveranstider

Angivna leveranstider är en uppskattning från säljande företaget. Kookie bistår kunder vid eventuella leveransförseningar.

Användning av dealen

Dealen kan endast utnyttjas i sin helhet och vid ett tillfälle, inom dealens giltighetstid, om inget annat anges (exempelvis vid klippkort på två eller fler behandlingar). Dealen kan inte heller kombineras med andra rabatter om inte detta uttryckligen har angetts. Dealen är personlig och kan inte delas på flera om detta inte uttryckligen har angetts. Läs separata villkor som gäller för aktuell deal. En outnyttjad deal som inte använts under dealens giltighet återbetalas ej.

Ändringar av villkor

Kookie förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa allmänna villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa användarvillkor kommer att publiceras på vår webbsida. Ändringar gäller från det att du har accepterat användarvillkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på vår webbsida), alternativt 30 dagar efter att vi på Kookie informerat dig om att ändringar gjorts. Vi rekommenderar att du håller dig uppdaterad kring eventuella ändringar av våra användarvillkor genom att göra regelbundna besök på www.kookie.se/allmanna-villkor.

Kookie förbehåller sig även rätten att ändra villkoren i enskilda deals i de fall dessa villkor av misstag inte stämmer överens med vad som är överenskommet mellan säljande part och Kookie. Du som kund kommer vid sådana ändringar att bli informerad utan onödigt dröjsmål. Om du motsätter dig en sådan ändring av villkoren för enskilda deals har du rätt att få pengarna tillbaka för det köp du gjort.

Kontakt

Om du har några frågor gällande våra användarvillkor, hör gärna av dig till vår kundtjänst via info@kookie.se